Hvor store er begrensningene ved digitale løsninger?
Riksrevisjonen innrømmer at de burde ha vært mer åpne om hvordan et sentralt tall i deres rapport om kunstig intelligens i staten ble fremskaffet. Tallet på 155 000 årsverk som kunne spares gjennom KI, stammet fra ChatGPT – en detalj som ikke ble nevnt i den opprinnelige rapporten.
Thor Gjermund Eriksen, tidligere konsernsjef i Bane NOR har svingt svøpen over statens styring av jernbanesektoren denne uken. Men detaljstyring er nødvendig i mange situasjoner, mener statsråden som styrer sektoren.
Ingeniøridentiteten som dominerer hos myndigheter som har ansvaret for veitransport, hindrer den digitale transformasjonen som kan effektivisere virksomhetene. Det er først og fremst ledere som er preget av denne identiteten.
Utvalgssekretariatet bestod av én med lang departementserfaring, én som hadde vært forsker ved Folkehelseinstituttet og én med doktorgrad i etikk. Det var en god match.
Selv om tallene på effekten av kunstig inntelligens er usikre, mener forfatterne av Menon-rapporten som kritiseres av UiO-forskere at mer kunnskap som regel er bedre enn ingen kunnskap. Men det forutsetter at man er åpen om usikkerhetene metodene og grunnlaget fører med seg.
Informasjon fra departementene står i fare for å bli innpakket i politisk retorikk. En departementsråd som skammer seg over å ha deltatt i slikt, tar bladet fra munnen.
En ordning for å begrense kostnadsoverskridelser i offentlige investeringsprosjekter viser seg å virke som forutsatt. Overskridelsene i utgifter i den tidlige fasen av slike prosjekter ble kraftig redusert i en gruppe prosjekter som er blitt studert av en gruppe forskere.
En bruksanvisning for hvordan byråkratiet kan beskjæres. Det har mange politikere lett etter lenge. Nå foreslår en gruppe forskere en konkret metode for å få det til.
Den vanskelige grensen mellom fag og politikk krever tydeligere føringer for hvordan direktoratene skal oppføre seg. Politikerne vil gjerne ha tydeligere og synlige direktorater, men har ikke trukket opp noen grenser for hvor tydelig og synlig de kan være
Forvaltningen har gjort det til en vane å lukke seg for innsyn, og så gjøre unntak for å kunne være åpen. Dette bør endres til at den som en hovedregel er åpen. Men det finnes ingen verktøy som kan hindre regelbrudd.
Er robust styring noe mer enn et innholdsløst slagord? Ja, mener en gruppe svært sentrale forskere, og prøver å koble praktisk kunnskap med teoretisk kreativitet om hva robusthet i styringen kan bestå av.